MERIDOnews.

Merido News – 44/2023


Czy widzieliście Komunikat Ministra Zdrowia dotyczący ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o refundacji leków?

23 września 2023 r. ukazał się Komunikat Ministra Zdrowia dotyczący ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 listopada 2023 r. zaczęła obowiązywać zasada, zgodnie z którą w przypadku gdy na recepcie przepisano ilość większą niż do 120-dniowego stosowania, kolejną ilość produktu leczniczego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego niezbędną do następnego 120-dniowego okresu stosowania, pacjent może otrzymać po upływie ¾ okresu, na który zrealizował receptę.

Zarówno w odniesieniu do recept których realizacje rozpoczęto przed 1 listopada 2023 jak i recept których realizację rozpoczęto od tej daty stosuje się następującą regułę. Po 1 listopada 2023 należy pacjentowi wydać leki na maksymalnie 120- dniowy okres terapii a kolejna realizacja może nastąpić po ¾ tego okresu czyli 90 dniach.


Co zrobić przypadku błędu zamówień „Nie powiodło się zarejestrowanie zamówienia w repozytorium dokumentów.”?

Podczas wysyłania zamówień do hurtowni można natknąć się na komunikat informujący o niepowodzeniu rejestracji zamówienia w repozytorium dokumentów KS-EDE.

W przypadku pojawienia się takiej informacji należy wybrać przycisk „ZAMKNIJ”, pojawi się kolejne okno.

Gdzie wybieramy przycisk „TAK”. Zamówienie zostanie wysłane do dostawcy. Kamsoft pracuje nad poprawką powyższego błędu. W momencie, gdy zostanie wydana będziemy sukcesywnie aktualizować program w aptekach, które mają z nami podpisaną umowę serwisową do wersji, która rozwiąże powyższe utrudnienia.


Jakie zmiany w programie KS-Apteka pojawiły się w ostatnich dniach?

Zmiany w module APW11 z dnia 2023.10.26 [2023.3.0.2] / [2024.0.0.2]

  • Dostosowanie oprogramowania do nowelizacji ustawy o refundacji w zakresie zmian obowiązujących od 1 listopada 2023 roku:
    * Wprowadzono blokadę realizacji recept papierowych na leki o kategorii dostępności Rpw oraz leki z grupy II-N, III-P, IV-P. Blokadę można zmienić na ostrzeżenie lub wyłączyć (opcja APW11.2.170 Blokada sprzedaży leków Rpw na receptę papierową).
    * Zmiana w sposobie wyliczania terminu ważności recept wystawionych z uprawnieniem C (ciąża) na 30 dni od daty wystawienia lub daty realizacji od.
    * Wprowadzono nową tabelę marż urzędowych, wykorzystywaną przy określaniu ceny detalicznej leków nierefundowanych realizowanych z uprawnieniem IB/import docelowy oraz od 1 listopada 2023 również z uprawnieniem ZK. System od 1 listopada 2023 zaczął używać nowej tabeli, zmiana nie wymaga ingerencji apteki w konfiguracje.
    * Usunięcie ostrzeżenia o umieszczeniu informacji „nie zamieniaj” na recepcie, wyświetlanego przy realizacji recepty.
    * Zastosowanie ograniczenia marży leków recepturowych refundowanych. Marża ta nie powinna być większa od kosztu wykonania leku recepturowego w warunkach aseptycznych.

Zmiany w module APW11 z dnia 2023.10.31 [2023.3.0.4] / [2024.0.0.4]

  • Dodano ostrzeżenie o konieczności użycia właściwej tabeli marż urzędowych przy próbie wykonania korekty dodatniej sprzedaży leku nierefundowanego z uprawnieniem IB/ZK lub na import docelowy, jeśli korekta dotyczy okresu, w którym obowiązywała poprzednia tabela marż urzędowych. Podobne ostrzeżenie będzie pojawiać się podczas próby aktualizacji daty sprzedaży podczas odtwarzania sprzedaży po awarii bazy danych.

Od 1 listopada 2023 r. obowiązuje nowa tabela marż urzędowych. Czy widzieliście tę zmianę w KS-AOW?

Nowa tabela marż urzędowych (umożliwia ona obliczenie marży w sytuacji sprzedaży leków z uprawnieniem IB, ZK lub z importu docelowego, które nie znajdują się w obwieszczeniu leków refundowanych). W dniu 1 listopada tabela została automatycznie zmieniona w systemie KS-AOW na aktualnie obowiązującą (pod warunkiem, że zaktualizowano system KS-AOW do wersji min. 2023.3.0.2/2024.0.0.2). W aptekach, które mają podpisaną z nami umowę serwisową program został zaktualizowany do wymaganej wersji i funkcjonalności są już dostępne.

Tabele marż (obowiązująca od 1 stycznia 2012 r., obowiązująca od 1 listopada 2023 r. oraz obowiązująca od 1 stycznia 2025 r.) są widoczne z poziomu modułu APW41 Administrator > Opcje modułów > Wspólne > 8. Tabela marż urzędowych. Z tego miejsca możliwa jest edycja oraz przywrócenie domyślnych wartości dla tabel, które zostały zmienione:

W przypadku konieczności wykonania korekty sprzedaży z uwzględnieniem tabeli marż urzędowych, która obowiązywała przed 1 listopada 2023 r., można skorzystać z mechanizmu umożliwiającego przełączenie na poprzednio obowiązującą tabelę (czyli od 1 stycznia 2012). W tym celu należy z poziomu głównego okna sprzedaży przejść do Poprawy sprzedaży (klawisz P), kliknąć prawym przyciskiem myszy i wyświetlonym menu wybrać opcję Specjalne > Przełącz tabelę marż urzędowych:

Po zmianie tabeli marż aktywowane jest ostrzeżenie w głównym oknie sprzedaży (żółty panel w dolnej części okna):

Aby powrócić do aktualnie obowiązującej tabeli, należy ponownie przejść do poprawy i z menu wybrać Specjalne > Przełącz tabelę marż urzędowych lub ponownie uruchomić moduł APW11 Sprzedaż.


Pobierz PDF