MERIDOnews.

Merido News – 42/2025


Gdzie i jak można zgłosić niepożądane działania leku?

Centrum e-Zdrowia uruchomiło i rozwija system elektronicznego zgłaszania niepożądanych objawów, które pojawiły się po użyciu preparatu leczniczego. Objawy mogą zgłaszać pracownicy medyczni, pacjenci lub ich prawni opiekunowie. Przez system można zgłaszać niepożądane objawy zarówno u ludzi, jak i u zwierząt.

System Monitorowania Zagrożeń (SMZ) zastępuje papierowe zgłoszenia przez drukowany formularz składany do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. To ten urząd monitoruje bezpieczeństwo produktów leczniczych stosowanych w Polsce.
Jak zgłaszać niepożądane objawy działania leków

Należy wejść na stronę Systemu Monitorowania Zagrożeń i zgłosić:

  • niepożądane działanie produktu leczniczego lub
  • niepożądane zdarzenie produktu leczniczego weterynaryjnego.

Zgłoszenia dokonuje się przez jeden z trzech dostępnych na stronie formularzy:

  •  dla pacjenta (także jeśli jesteś opiekunem prawnym pacjenta),
  • dla osoby wykonującej zawód medyczny,
  • dla produktów leczniczych weterynaryjnych.

Należy podać swoje dane, informacje o leku lub innym preparacie leczniczym, opisać objawy, które wystąpiły w czasie lub po zakończeniu stosowania produktu leczniczego.


Od kiedy zacznie działać centralna e-rejestracja?

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę wdrażającą centralną e-rejestrację – jedną z najbardziej oczekiwanych usług cyfrowych w systemie ochrony zdrowia. Umożliwia ona pacjentom szybkie i wygodne umawianie wizyt oraz badań.

Od 1 stycznia br. centralna e-rejestracja dotyczyć będzie wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych – mammografii i cytologii (od sierpnia 2024 r. trwał program pilotażowy w tym zakresie). W drugiej połowie 2026 roku CeR obejmie choroby naczyń, choroby zakaźne, endokrynologię, hepatologię, immunologię, mukowiscydozę, nefrologię, neonatologię, gruźlicę i choroby płuc. Do 31 grudnia 2029 r. włączone zostaną wszystkie świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

Celem centralnej e-rejestracji jest uproszczenie i przyspieszenie procesu rejestracji oraz ułatwienie dostępu do informacji o wolnych terminach u wszystkich świadczeniodawców. Ustawa wprowadza centralny wykaz oczekujących tj. poczekalnię, dzięki której pacjenci szybciej otrzymają termin wizyty. System pilnuje za pacjenta „miejsca w kolejce”, a gdy tylko pojawi się termin odpowiadający jego wymaganiom (kryteriom wskazanym przez pacjenta), zostanie on automatycznie zapisany na wizytę. Otrzyma wówczas powiadomienie z systemu e-zdrowia.

Co się zmieni dla pacjenta:
Oprócz dotychczasowej możliwości rejestracji pacjenta bezpośrednio w placówce, pacjent może zapisać się do lekarza na NFZ online, za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta na stronie pacjent.gov.pl oraz przez aplikację mobilną mojeIKP.

W IKP i mojeIKP można:

  • zapisać się na wizytę pierwszorazową do kardiologa z e-skierowaniem,
  • zapisać się na badanie profilaktyczne – mammografię i cytologię,
  • zmienić wizytę pierwszorazową oraz wizytę badania profilaktycznego,
  • odwołać wizytę pierwszorazową, kolejną oraz wizytę badania profilaktycznego.

Jeśli Pacjent odwoła wizytę kolejną (kontynuującą leczenie) będzie mógł umówić się na nią tylko w placówce medycznej. Przez kanał IKP i mojeIKP można umówić się tylko na pierwszorazową wizytę do specjalisty.
Pacjent otrzyma przypomnienie i wiadomość SMS na 7 dni i 1 dzień przed wizytą, co daje możliwość przełożenia bądź odwołania wizyty.

Dzięki tym funkcjonalnościom pacjenci mogą w prosty sposób zarządzać swoimi wizytami, bez konieczności kontaktu telefonicznego lub osobistego z placówką medyczną.

System przewiduje również wdrożenie asystenta głosowego (voicebota), który będzie przypominał o wizytach, potwierdzał obecność lub umożliwiał zmianę terminu.


Dzięki jakim aplikacjom możemy lepiej zadbać o nasze zdrowie?

W Raporcie Specjalnym Czasopisma OSOZ: aplikacje, których używają miliony osób w Polsce i na świecie. Wybrano 42 apki, które pomagają umówić się do lekarza, wykupić leki, osiągnąć wymarzoną sylwetkę, lepiej spać, zdrowo się odżywiać, rzucić palenie, odprężyć się albo zarządzać chorobą przewlekłą.
We wnętrzu:
– Starannie wybrane 42 aplikacje, w tym wiele bezpłatnych
– Rozwiązania dla pacjentów, lekarzy i pielęgniarek
– Informacje o cenach i linki do pobrania na smartfona
– Przejrzysty podział na kategorie: fitness, choroby przewlekłe, dieta, zdrowy sen itd.

Kliknij TUTAJ, aby pobrać.


 

Pobierz PDF