Merido News – 21/2024
Czy zapisaliście się już na Konferencję Nawigator e-Zdrowia?
Zapraszamy Państwa do udziału w VI edycji Konferencji Nawigator e-Zdrowia, która odbędzie się on-line w dniach 5-7 czerwca 2024 r. W trakcie wydarzenia poruszone zostaną najważniejsze wyzwania i zmiany z zakresu e-Zdrowia.
Eksperci KAMSOFT przybliżą tematykę cyberbezpieczeństwa w aptekach i placówkach medycznych. Zaprezentowane zostaną nowe funkcjonalności i zmiany w systemach KAMSOFT, które usprawnią codzienną pracę profesjonalistów medycznych oraz administracji, a także wdrożone i planowane przez Centrum e-Zdrowia zmiany takie jak: recepta roczna, narzędzie wspierające wyznaczanie odpłatności, Centralna e-Rejestracja i wiele innych. W ramach wydarzenia zaplanowane są również warsztaty dla Klientów KAMSOFT, gdzie krok po kroku pokażemy, jak korzystać z nowych funkcjonalności, aby maksymalnie wykorzystać możliwości systemu IT.
Dlaczego warto wziąć udział w konferencji Nawigator e-Zdrowia w Farmacji
- Dowiecie się, jak skutecznie zabezpieczyć dane zgromadzone w systemie aptecznym;
- Otrzymacie wartościowe wnioski z pilotażu narzędzia pharmind XF, dedykowanego do komunikacji z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF);
- Dowiecie się, w jaki sposób wykorzystać Asystenta KtoMaLek w obsłudze rezerwacji;
- Zostanie omówione Studium Przeglądu Lekowego;
- Zostanie przedstawione dokumentowanie i rozliczanie refundowanych usług medycznych w aptekach;
- Poznacie najnowsze regulacje i trendy na rynku farmaceutycznym, które zaprezentuje firma doradczo-badawcza PEX
- Zdobędziecie głębszą wiedzę na temat obsługi systemu KS-AOW.
Dlaczego warto wziąć udział w konferencji Nawigator e-Zdrowia w Medycynie
- Dowiecie się, jak skutecznie zabezpieczyć dane zgromadzone w systemie medycznym;
- Zobaczycie, jak zarządzać terminarzami w placówkach medycznych, a także co nowego planuje Centrum e-Zdrowia w obszarze Centralnej e-Rejestracji;
- Zostanie omówiony temat recept rocznych i nowego schematu dawkowania;
- Zostaną przedstawione nadchodzące nowości w polskim e-Zdrowiu;
- Zgłębicie wiedzę na temat obsługi systemów medycznych KAMSOFT: KS-SOMED, KS-PPS, SERUM oraz administracyjnych.
Harmonogram znajduje się TUTAJ
Każda osoba zarejestrowana na konferencję otrzyma w ciągu kilku dni po zakończeniu spotkania link do nagrania (jeśli np. obowiązki zawodowe lub inne nie pozwolą jej wziąć udziału w wydarzeniu o wyznaczonej godzinie).
Konferencja oraz warsztaty są bezpłatne i będą odbywać się on-line za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. Aby wziąć udział w wydarzeniu wystarczy się zarejestrować wypełniając formularz. Link do spotkania zostanie wysłany na adres e-mail podany przy rejestracji.
Jaka nowa funkcjonalność dotycząca Stanu Realizacji Recepty pojawiła się w KS-Aptece?
Dodano funkcjonalność archiwizującą informacje przekazywane z SIM, dotyczące stanu realizacji recepty (SRR) o pozostałej do wydania ilości leku zaordynowanego na recepcie na okres dłuższy niż 120 dni. Dane będą przechowywane w lokalnej bazie danych przez 7 dni. Farmaceuta będzie miał dostęp do wizualizacji SRR, która będzie widoczna w oknie potwierdzenia poprawności DRR oraz z poziomu poglądu e-Recepty. Szczegóły w instrukcji „Zmiany w realizacji e-Recept od 1 marca 2024” dostępnej z poziomu głównego okna KS-AOW/O systemie.
Informacja o możliwej do wydania ilości produktu leczniczego pojawi się tylko pod warunkiem, że SIM udostępni taką informację. Na brak danych dotyczących ilości do wydania może wpływać między innymi to, że e-recepta nie jest wystawiona przez lekarza zgodnie z najnowszą specyfikacją, system SIM nie potrafi wyliczyć tej ilości z jakieś przyczyny, system SIM nie generuje tej informacji z przyczyn technicznych.
W przypadku aktywnej usługi RepoCloud dokumenty SRR można przechowywać znacznie dłużej, bo przez okres 5 lat. Wówczas dokumenty dodatkowo zostaną zarchiwizowane w chmurze, co wydłuży ich dostępność w systemie KS-AOW.
Jeśli do tej pory nie korzystacie z repozytorium dokumentów RepoCloud a chcielibyście, aby apteka mogła w bezpieczny sposób przechowywać dokumenty e-Zdrowia, zachęcamy do kontaktu z naszym serwisem.
Jakie zmiany w programie KS-Apteka pojawiły się w ostatnich dniach?
Zmiany w module APW11 z dnia 2024.05.21 [2024.1.0.0]
- Rozszerzono wydruk protokołu przekazania do utylizacji o nazwę międzynarodową oraz kolumnę z Rodzajem substancji czynnych i ich przeznaczeniem
- Podobniki: Rozwiązanie problemu długiego ładowania usługi
- eZWM: dodano obsługę kodów sprzętu: N.09.01.00, N.10.01.00, N.11.01.00, N.12.01.00
- Dodano archiwizację stanu realizacji recepty (SRR) – informacji przekazanych z SIM o pozostałej do wydania ilości leku zaordynowanego na recepcie na okres dłuższy niż 120 dni. Zgodnie z zapisami ustawy Prawo Farmaceutyczne art.96 a) ust. 7ab, od dnia 1 kwietnia 2024 r. wspomnianą ilość leku do wydania wylicza SIM. Dokumenty przechowywane będą w lokalnej bazie danych przez 7 dni, a w przypadku aktywnej usługi RepoCloud, dokumenty dodatkowo zostaną zarchiwizowane w chmurze przez okres 5 lat, co wydłuży ich dostępność w systemie KS-AOW.
- Dodano opcję sterującą wyświetlaniem informacji o dostępności synonimu w oknie e-Recepty, która umożliwia ciągłe wyświetlanie informacji lub wyświetlanie informacji tylko w przypadku gdy nie ma na stanie wystarczającej ilości towaru do wydania w stosunku do ilości zaordynowanej. Opcja: APW11.2.171: Wyświetlanie podpowiedzi o dostępności synonimu na stanie magazynowym w oknie e-Recepty. Wartość domyślna – weryfikuj gdy nie ma zaordynowanego towaru na stanie.
- Dodano wyróżnienie towarów sugerowanych w oknie e-Recepty oraz synonimów. Funkcjonalność wskazuje farmaceucie towary o łatwej dostępności. Opcja: APW11.2.172: Wyróżniaj towar sugerowany w oknie e-Recepty oraz na liście produktów o tej samej nazwie międzynarodowej. Wartość domyślna – opcja wyłączona.
- Modyfikacja okna podglądu wizualizacji e-Recepty. Dodano możliwość zgłoszenia błędnej recepty do Centrum e-Zdrowia (skrót klawiaturowy [Ctrl + B]). Funkcjonalność kopiuje do schowka numer recepty i otwiera formularz zgłoszeń przygotowany przez CeZ. W formularzu należy wkleić wcześniej skopiowany numer recepty, co umożliwi identyfikację dokumentu w CeZ.
Zmiany w module APW11 z dnia 2024.05.21 [2024.1.0.1]
- Poprawa wyświetlania liczby niewysłanych wycofań do Kowala w okienku NMVS obok zegara na sprzedaży podstawowej
W jaki sposób zmienić administratora lokalnego ZSMOPL?
Jesteś administratorem lokalnym swojego podmiotu raportującego do ZSMOPL i chcesz zmienić uprawnienia innym użytkownikom podmiotu? Po zalogowaniu do ZSMOPL i po kliknięciu w kafelek ‘Użytkownicy’ możesz samodzielnie dodawać nowych użytkowników, zmieniać i odbierać im uprawnienia.
Chcesz zmienić obecnego administratora lokalnego podmiotu, ale nie możesz zrobić tego samodzielnie?
- Nowy administrator musi założyć konto w EPLOZ i zalogować się do ZSMOPL.
- Należy wysłać maila na adres zsmopl@cez.gov.pl z konta służbowego.
- W treści maila należy podać: dane podmiotu (ID podmiotu, nazwę, adres, REGON lub NIP), login nowego administratora, imię, nazwisko, adres e-mail, login poprzedniego administratora (o ile to możliwe) oraz informację, czy poprzedniemu administratorowi mają zostać odebrane uprawnienia.
- Informacja o dodaniu nowego administratora zostanie przesłana w odpowiedzi zwrotnej.
Ile jest aptek w Polsce?
GUS opublikował dane za 2023 r. dotyczące ilości aptek (ogólnodostępnych i zakładowych, oraz punktów aptecznych. W końcu omawianego okresu działalność prowadziło 11,5 tys. aptek ogólnodostępnych oraz 1,1 tys. punktów aptecznych. Ponadto funkcjonowały 24 apteki zakładowe.
Na jedną aptekę ogólnodostępną i punkt apteczny przypadało średnio 2 996 osób.
Według stanu w dniu 31 grudnia 2023 r. w aptekach ogólnodostępnych, zakładowych i punktach aptecznych pracowało 63,2 tys. osób, w tym 25,9 tys. magistrów farmacji i 31,9 tys. techników farmaceutycznych. Podobnie jak w roku poprzednim, zdecydowaną większość pracujących stanowiły kobiety (83,4% magistrów farmacji i 94,6% techników farmaceutycznych).
Źródło danych GUS