Merido News – 12/2024
Jak wzmocnić ochronę danych w aptekach i placówkach medycznych?
W dzisiejszym Merido News zajmiemy się tematem fałszywych maili. Ma to związek z wiadomościami otrzymywanymi przez apteki w ostatnim czasie. Powyższy temat został już poruszony przez polską Policję w osobnym artykule, można go przeczytać TUTAJ.
Bywa, że otrzymujemy maila np. od firmy, z którą współpracujemy. Bardzo często na pierwszy rzut oka ciężko jest zweryfikować, czy wiadomość została podrobiona. Treść i wygląd mogą nie odbiegać od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni, ale może się w niej pojawić załącznik, albo link, których wcześniej nie było. Treść może nas zachęcać np. do wejścia na stronę internetową i zalogowanie się albo do otworzenia załącznika. Jeżeli nie jesteśmy pewni, warto skonsultować się z osobami odpowiedzialnymi za cyberbezpieczeństwo lub serwisem informatycznym.
Otrzymując wiadomość od nieznanego nadawcy, albo nietypowej treści jest nieco łatwiej. Do takich zawsze należy podejść do z dużą dozą ostrożności.
Ważne, by wyrobić w sobie nawyk nieodpowiadania, nieklikania w odnośniki oraz nieotwierania załączników w wiadomościach, co do których nie mamy pewności.
Czy wiecie, że został udostępniony BLOZ symulacyjny zawierający zmiany list refundacyjnych od 1 kwietnia?
W dniu 20.03.2024 r. został udostępniony BLOZ symulacyjny, który zawiera zmiany wg „Projektu obwieszczenia M.Z. w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych” przekazanego przez M.Z. do uzgodnień zewnętrznych w dniu 14 marca 2024 roku. Zapisany w projekcie obwieszczenia planowany termin wejścia w życie to 01.04.2024 r.
Instrukcję do samodzielnego pobrania i wgrania projektu zmian w aptece można znaleźć tutaj.
Obwieszczenie Ministra Zdrowia
Gdzie, według GIF sprawdzić decyzje dotyczące produktów leczniczych i substancji czynnych?
Na stronie gov.pl, możemy przeczytać:
„Główny Inspektor Farmaceutyczny informuje, że decyzje w przedmiocie wstrzymania obrotu produktem leczniczym, wycofania produktu leczniczego z obrotu, zakazu wprowadzania do obrotu produktu leczniczego, zakazu dystrybucji substancji czynnej, zakazu stosowania substancji czynnej, zakazu wprowadzania do obrotu substancji czynnej oraz wycofania z obrotu substancji czynnej są doręczane wyłącznie podmiotom wskazanym § 2 ust. 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 marca 2008 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych.
Decyzje te podlegają ponadto publikacji w Rejestrze Decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego, dostępnym pod adresem https://rdg.ezdrowie.gov.pl/ – zgodnie z art. 123b ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne, gdzie są one dostępne dla wszystkich zainteresowanych, w szczególności zaś podmiotów rynkowych, które zobowiązane są do podjęcia określonych działań w związku wydaniem wskazanych decyzji.
Decyzje Głównego Inspektora Farmaceutycznego dotyczące jakości produktów leczniczych lub substancji czynnych nie podlegają doręczeniu na indywidualne adresy poczty elektronicznej podmiotów rynkowych. Nie są one również udostępniane w inny sposób niż poprzez publikację we wskazanym powyżej Rejestrze.
Prosimy zatem o bieżące śledzenie informacji zamieszczanych w Rejestrze.”
Czy zapisaliście się już na szkolenie „Zmiany w wystawianiu e-Recept rocznych”?
Centrum e-Zdrowia wspólnie z Departamentem Rozwoju Kadr Medycznych Ministerstwa Zdrowia poinformowało, że Centralny Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego, zostanie uruchomiony 26 marca 2024 r.
Będzie dostępny po adresem: rizm.ezdrowie.gov.pl.
Podstawowe funkcjonalności systemu to m.in.:
- rejestracja wniosku o wpis do rejestru przez przedstawicieli zawodów medycznych wskazanych w ustawie,
- obsługa złożonych wniosków przez Urzędy Wojewódzkie, w tym tworzenie wpisów w rejestrze,
- generowanie zaświadczeń o posiadanym wpisie.
Szczegóły znajdziecie TUTAJ