MERIDOnews.

Merido News – 12/2023


Czy w związku ze zmianą czasu z zimowego na letni pamiętacie o zmianie czasu na drukarkach fiskalnych?

W najbliższy weekend zmienimy czas z zimowego na letni. Zegarki przestawimy w nocy z 25 na 26 marca z godziny 2.00 na 3.00. Pamiętajmy, aby przestawić czas na drukarkach fiskalnych. Instrukcję do samodzielnego wykonania zmian w aptece można pobrać TUTAJ.

Modyfikację czasu należy wykonać po zakończeniu sprzedaży wieczorem (po wykonaniu raportu fiskalnego dobowego) lub przed rozpoczęciem sprzedaży kolejnego dnia rano na każdym stanowisku współpracującym z drukarką fiskalną.


O czym należy pamiętać, aby zminimalizować ryzyko ataku hakerskiego na aptekę?

.

Kilka ostatnich dni obfitowało w informacje o fałszywych wiadomościach e-mail nt. wycieku danych z NFZ oraz aktualizacji serwisów internetowych SZOI. W środę informowaliśmy o tym w specjalnej wiadomości rozesłanej do aptek. Maile dotyczyły wycieku danych z Narodowego Funduszu Zdrowia lub aktualizacji serwisów internetowych SZOI / Portalu Świadczeniodawcy. Kliknięcie w linki zawarte w wiadomościach mogło prowadzić do zainstalowania na komputerze wirusa (trojana), który w rezultacie byłby w stanie zaszyfrować dysk twardy i trwale zablokować dostęp do komputera.

Jak można zminimalizować ryzyko zainfekowania komputera złośliwym oprogramowaniem?

Przede wszystkim, jeżeli otrzymasz wiadomość, co do której nie masz pewności, czy pochodzi z zaufanego źródła zweryfikuj adres e-mail nadawcy na oficjalnej stronie podmiotu.

Nigdy nie klikaj w linki w przesłanych wiadomościach!

NFZ na swojej stronie w oficjalnym komunikacie dementuje informacje o rzekomym wycieku danych.


Jak należy zareagować na wiadomość dotyczącą zmiany wymagań dostępu do systemu ZSMOPL?

.

Centrum e-Zdrowia informuje, że 21 kwietnia 2023 roku zostaną zmienione wymagania dotyczące dostępu do systemu ZSMPOL. Zmiany dotyczą portalu ZSMOPL, jak również modułu ZSMOPL odpowiedzialnego za odbieranie komunikatów.

Wymagany system operacyjny to wersja Microsoft Windows 10 (minimum).

Wymagania w zakresie przeglądarek internetowych są następujące:

Microsoft Edge – wersja minimum z ostatnich 9 miesięcy.
Google Chrome – wersja minimum z ostatnich 6 miesięcy.
Firefox – wersja minimum z ostatnich 6 miesięcy.

CeZ prosi o weryfikację i aktualizację we własnym zakresie. W przypadku braku aktualizacji ww. komponentów po wskazanej dacie nie będzie możliwe korzystanie i komunikacja z systemem ZSMPOL.

Powyższy komunikat nie dotyczy aptek, które do sprawdzenia statusów raportów nie korzystają ze strony CeZ, ale z narzędzia zaimplementowanego w Ks-Aptece.


Jakie działania należy podjąć po pojawieniu się ALERTU z systemu KOWAL/NMVS?

.

Podczas procesu serializacji produktu leczniczego użytkownik może otrzymać trzy rodzaje odpowiedzi: status, alert i komunikat. W programie KS-AOW informacje te będą rozróżniane odpowiednimi kolorami: żółty/czerwony/niebieski. Dodatkowo w przypadku pojawienia się alertu lub komunikatu, po wybraniu opcji „[F10] Rekomendacja KOWAL” pojawi się okno z wyjaśnieniem, co oznacza wskazany kod alertu lub komunikatu.

Alert to informacja, że zeskanowane skanerem dane nie są zgodne z tymi znajdującymi się w PLMVS. Powodów może być kilka, błąd w odczycie danych, zamiana wielkich liter na małe, zła data ważności, brak danej serii lub pojedynczego opakowania w systemie PLMVS. Każdy alert posiada indywidualne ALERT ID, na podstawie którego można zidentyfikować konkretną paczkę produktu. Poniżej zamieszczamy wyjaśnienie poszczególnych kodów alertów.

Opakowania z Alertem nie można wydawać!

Dokładną obsługę tej funkcjonalności można zobaczyć na filmie w serwisie OSOZ Tutor.


Pobierz PDF