MERIDOnews.

Merido News – 10/2024


Jak wzmocnić ochronę danych w aptekach i placówkach medycznych?

Według badania przeprowadzonego w 2023 roku przez CeZ, przytłaczająca większość placówek medycznych zgłasza zapotrzebowanie w zakresie cyberbezpieczeństwa. Placówki skupiają się obecnie na poprawie odporności na cyberataki (25,8%), zwiększeniu ochrony danych osobowych (24,3%), poprawie ciągłości działania systemów informatycznych (16,9%) oraz szerzeniu wiedzy o zagrożeniach informatycznych wśród pracowników/kierownictwa jednostki (14%).

Tymczasem statystyki za rok 2023 pokazują, że nie słabnie intensywność ataków na placówki ochrony zdrowia. W Polsce wystarczy wspomnieć o głośnej kradzieży danych w Laboratoriach ALAB. W 2021 roku polskie szpitale i przychodnie zgłosiły 13 ataków hakerów, a w 2022 roku było już ich 43. Faktyczna liczba jest kilkukrotnie większa, bo wiele podmiotów woli ukryć naruszenie bezpieczeństwa danych w obawie przed konsekwencjami.

Na całym świecie, codziennie rejestruje się ok. 250 ataków hakerów na podmioty medyczne. Według badania Check Point Research, w I półroczu 2023 r. liczba ataków na opiekę zdrowotną na świecie wzrosła o 18 proc. W 2023 roku można zaobserwować zmianę taktyki hakerów. Ponieważ duże szpitale wzmocniły w ostatnich latach poziom bezpieczeństwa danych – co też wynika z ankiety CeZ – ofiarą coraz częściej stają się mniejsze placówki. Apteki nie pozostają tutaj wyjątkiem.

Dlatego, trzeba być przygotowanym na cyberataki, również te przeprowadzane przy użyciu sztucznej inteligencji. O tym jak rozpoznawać próby ataków, na co szczególnie zwracać uwagę oraz jak przeciwdziałać potencjalnym zagrożeniom, opowiadać będziemy w kolejnych wydaniach Merido News.


Jakie zmiany w programie KS-Apteka pojawiły się w ostatnich dniach?

Zmiany ogólne w systemie KS-AOW z dnia 2024.03.07

CopyCloud [2024.0.3.4]

  • Poprawiono problem z wysyłaniem do repozytorium w chmurze plików kopii o rozmiarach większych niż 8GB. W losowych przypadkach wysyłka kopii o rozmiarze większym niż 8GB powodowała zawieszenie się usługi.
  • Dodano funkcjonalność przeglądania lokalnych logów usługi z poziomu okna ustawień usługi, zakładka „Harmonogram”.

Zmiany w module APW11 z dnia 2024.03.07 [2024.0.3.4]

  • Rozwiązanie problemu wyświetlania daty operacji w funkcji „Operacje gotówkowe i bezgotówkowe”. Problem występował w przypadku faktur sprzedaży, w których zmieniono datę sprzedaży, podczas wystawiania dokumentu.
  • Widoczność towarów z innych jednostek organizacyjnych na liście w sprzedaży. Problem objawiał się tym, że w niektórych przypadkach w sprzedaży odręcznej na liście towarów pod F4 widoczne były towary z innych jednostek organizacyjnych.
  • Operacje magazynowe: uwzględniono nową opcję definicji dokumentów finansowych „Wymagaj podania przyczyny powstawania dokumentu”. W przypadku operacji opartej na własnym typie dokumentu, na którym ustawiono opcję, konieczne jest określenie przyczyny powstania (użycie funkcji: [F5] Przyczyna).
  • Wprowadzenie Asystenta KtoMaLek, który ułatwi i przyspieszy obsługę rezerwacji KtoMaLek.pl (wersja pilotażowa).

Zmiany w module APW13 z dnia 2024.03.07 [2024.0.3.4]

  • Dla faktur zakupu dodano możliwość dowolnej ilości zmiany numeru KSeF w przypadku braku licencji na pharmindXF.
  • Dodano informacje o wstrzymaniu całej dostawy podczas korekty dokumentu dostawy.
  • Zmieniono sposób ustalania terminu płatności podczas zatwierdzania korekty faktury. Sposób ten można określić poprzez ustawienia opcji APW13.2.107 „Termin płatności za korektę”.
  • Zadanie z Giełdy Pomysłów: W „Kontroli dokumentów zakupu” dodano kolumnę „Półka” (F12).

Zmiany w module APW23 z dnia 2024.03.07 [2024.0.3.4]

  • Kontrola recept wielopozycyjnych – optymalizacja wykonania raportu.

Zmiany w module APW24 z dnia 2024.03.07 [2024.0.3.4]

  • Sprzedaż -> Analiza sprzedaży z podziałem na… Leki:
    * Dodano kolumnę „Półka” do analizy ([F11] Widok -> Pokaż informację o półce),
    * Uwzględniono nową kolumnę „Półka” w wydruku,
    * Zmieniono organizację funkcji [F10] Wydruk – dodano możliwość wyboru rodzaju wydruku (wydruk podstawowy/wydruk rozszerzony) zamiast działania zgodnie z opcją modułu: APW24.1.7 „Wydruk graficzny Analizy sprzedaży leków”.

Co nowego na Internetowym Koncie Pacjenta?

E-Zlecenia i szczegółowe informacje na temat ich realizacji można teraz znaleźć na IKP.

Wystarczy wejść w zakładkę „Apteczka”, aby sprawdzić:

  • zlecenia na wyroby medyczne wraz z informacją, na jakim są etapie (np. częściowo zrealizowane, odrzucone), a także przyczyną odrzucenia
  • wszystkie szczegóły dotyczące przepisanych wyrobów
  • przysługujące uprawnienia dodatkowe
  • koszty refundacji otrzymanych wyrobów – ile trzeba było dopłacić, ile zostało sfinansowane przez NFZ, gdzie zostały wykupione
  • e-zlecenia na naprawy wyrobów medycznych, ich koszty i adresy, gdzie zostały naprawione
  • rozliczenie wyrobów, które są odbierane comiesięcznie, i limit finansowania
  • listę zrealizowanych wyrobów medycznych, na które wystawiane były papierowe zlecenia.

Można przeszukiwać listę e-zleceń na wyroby medyczne.


Realizacja recept rocznych od 1 marca – na co zwracać uwagę?

Minął tydzień od zmiany w sposobie realizacji recept rocznych w aptekach (szerzej pisaliśmy o tym TUTAJ). Przypominamy kilka najważniejszych kwestii:

  • aby system P1 poprawnie wyliczał ilość leku do wydania pacjentowi, e-recepta powinna zostać wystawiona według nowego schematu. Ponieważ do 31 marca obowiązuje okres przejściowy nie wszystkie recepty podlegać będą automatycznym wyliczeniom systemu
  • do recept, co do których system P1 nie jest w stanie obliczyć ilości do wydania osoba realizująca receptę nie stosuje ograniczenia, o którym mowa w art. 96a ust. 7aa Prawa farmaceutyczny, zgodnie z którym „(…) kolejną ilość produktu leczniczego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego niezbędną do następnego 120-dniowego okresu stosowania pacjent może otrzymać po upływie 3/4 okresu, na który zrealizował receptę”. W takim przypadku osoba realizująca receptę – zgodnie z art. 96a ust. 7a pkt 2 Prawa farmaceutycznego – wydaje maksymalnie ilość leku, środka spożywczego lub wyrobu medycznego niezbędną pacjentowi do 120-dniowego okresu stosowania wyliczonego na podstawie określonego na recepcie sposobu dawkowania. Zasada ta dotyczy każdej kolejnej realizacji recepty.
  • mechanizm automatycznego wyliczania ilości produktu przez system informatyczny nie będzie miał zastosowania dla leku recepturowego, produktu przeznaczonego do stosowania na okres nie przekraczający 120 dni, importu docelowego, e-recept farmaceutycznych oraz produktów o złożonej strukturze opakowań.

Równocześnie Minister Zdrowia poinformował, że podjął działania legislacyjne zmieniające rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept, by apteki ani osoby realizujące tzw. receptę roczną nie ponosiły negatywnych konsekwencji w związku z ew. naruszeniem przepisu art. 96a ust. 7aa Prawo farmaceutyczne, spowodowanego nieprawidłowym obliczeniem ilości produktu leczniczego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego, która mogła być wydana pacjentowi.


 

 

Pobierz PDF