MERIDOnews.

Merido News – 23/2023


Czy widzieliście konferencję Nawigator e-Zdrowia nt. przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych w aptece?

.

Jeśli nie mieliście możliwości dołączenia do spotkania podczas Konferencji Nawigator e-Zdrowia zapraszamy do obejrzenia nagrania z panelu poruszającego kwestie zmian w przepisach, obowiązujących od 03-06-2023. Poniższy materiał skupia się głównie na kwestiach związanych z bezpieczeństwem danych w aptece.

 


Czy pamiętacie o obowiązkowej podwójnej weryfikacji autentyczności leków?

.

Od soboty 03-06-2023 w aptekach obowiązuje nowe rozporządzenie z 27 października 2022 r. w sprawie warunków prowadzenia apteki, nakłada ono na aptekarzy wymóg podwójnej weryfikacji autentyczności leków. Do tej pory weryfikacja odbywała się w momencie wydania leku pacjentowi. Teraz dodatkowo leki mają być weryfikowane również w momencie przyjęcia leku do apteki. Dodatkowo w przepisach znajduje się zapis, że kontroli mogą dokonywać osoby, o których mowa w art. 90 Prawa farmaceutycznego. Zatem uprawnieni do tego są wyłącznie farmaceuci i technicy farmaceutyczni. W praktyce to oznacza, iż kontroli tej nie może wykonywać pozostały personel, np. pomoc apteczna.

W KS-Aptece uruchamiamy mechanizm weryfikacji dostaw, wybierając przycisk [Shift+F5] Weryfikacja w głównym oknie służącym do zarządzania dokumentami zakupu:

 


Jak zamówić e-receptę w mojeIKP?

.

.

W aplikacji mojeIKP pojawiła się nowa usługa: zamawianie e-recept na leki, których potrzebujesz. Przez mojeIKP można zamówić e-receptę tyko na lek stale zażywany. Żeby było to możliwe, trzeba wcześniej wybrać przychodnię POZ i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Można to zrobić na Internetowym Koncie Pacjenta lub podczas wizyty w przychodni.

Może się okazać, że przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej jeszcze nie obsługuje funkcji zamawiania recept. Wówczas przycisk „Zamów receptę” nie będzie widoczny na liście e-recept. Widać to, w zakładce „e-zdrowie”/„e-recepty”/„zamówione”. Jeśli przychodnia nie obsługuje zamówień na e-recepty, wyświetli się komunikat:

Jak zamówić lek przez aplikację:

  • otwórz mojeIKP i zaloguj się
  • wejdź w zakładkę „e-zdrowie”
  • znajdź e-receptę, którą Ci wystawiono. Możesz skorzystać z wyszukiwarki, która się tam znajduje. Szukać możesz również według nazwiska lekarza lub nazwy placówki
  • kliknij na „Zamów e-receptę”
  • możesz przy tym napisać kilka słów komentarza do lekarza, np. o tym, jak się czujesz przy obecnym dawkowaniu leku
  • kliknij „Zamów”/„Wyślij”.

To lekarz ostatecznie decyduje, czy można kontynuować leczenie bez dodatkowych badań lub konsultacji.

Jak sprawdzić, status zamówionej e-recepty

Po zalogowaniu się do aplikacji wejdź w „e-zdrowie”/„e-recepty”, a następnie wybierz u góry zakładkę „Zamówione”. O tym, na jakim etapie załatwiania jest o e-recepta, informuje kolor kropki przy zgłoszeniu i krótki komunikat:

  • szara, czyli „Zrealizowane” – Twoja e-recepta została wystawiona
  • czerwona, czyli „Odrzucona” – lekarz odrzucił Twoją prośbę. Skontaktuj się z lekarzem. Lekarz ma też możliwość wpisania przyczyny odmowy i zalecenia, np. dodatkowego badania
  • czerwona, czyli „Anulowane” – anulowałeś zamówienie e-recepty
  • żółta, czyli „W weryfikacji” – sprawa jest w trakcie rozpatrywania
  • niebieska, czyli „Wysłana” – do przychodni POZ.

Jest też możliwość:

  • anulowania prośby o wystawienie recepty – zanim lekarz zacznie ją weryfikować
  • ponowienia prośby o wystawienie zamówienia na e-receptę, jeśli w przeszłości taka prośba została zrealizowana.

 


Czy widzieliście nową funkcjonalność skanera w aplikacji mojeIKP?

 

.

W aplikacji mojeIKP pojawiła się nowa funkcjonalność skanera, który umożliwia szybkie wczytanie ulotki leku. Teraz można go użyć także do tego, by zrobić porządki w swojej domowej apteczce.

Jak sprawdzić ulotkę leku:

  • otwórz aplikację i się zaloguj
  • otwórz skaner w zakładce e-zdrowie (na liście poniżej przypomnienia o lekach)
  • jeśli po raz pierwszy używasz skanera, wyraź zgodę na używanie przez aplikację kamery w Twoim aparacie
  • zeskanuj z opakowania leku kod QR
  • po zeskanowaniu otworzy Ci się w aplikacji ulotka leku (chyba że producent jej nie udostępnia w rejestrze).

Aby użyć skanera, musisz mieć dostęp do internetu.

Informację o przeterminowanym leku lub kończącej się dacie ważności skaner odczyta tylko z kodu QR.

Jeśli lek jest przeterminowany lub zbliża się termin jego ważności, po zeskanowaniu kodu QR leku wyświetli się jeden z dwóch komunikatów:

UWAGA! Lek w tym opakowaniu jest przeterminowany. Stosowanie go może prowadzić do poważnych skutków – utraty zdrowia lub życia. Spakuj lek bez tekturowego opakowania i ulotki w bezpieczny sposób, np. do plastikowej torebki, i zanieś do specjalnego pojemnika na przeterminowane leki. Znajdziesz go m.in. w aptece oraz niektórych urzędach, przychodniach i szpitalach. Nie wyrzucaj leku do kosza ani nie spuszczaj w toalecie, ponieważ może stanowić zagrożenie dla środowiska! Tekturowe opakowanie leku i ulotkę wyrzuć do niebieskiego pojemnika na odpady papierowe.

UWAGA! Data ważności leku znajdującego się w tym opakowaniu kończy się za x dni (zamiast x zobaczysz liczbę dni). Stosowanie leku po terminie ważności może prowadzić do poważnych skutków – utraty zdrowia lub życia. Kiedy data ważności leku upłynie, zanieś go do specjalnego pojemnika na przeterminowane leki. Znajdziesz go m.in. w aptece oraz niektórych urzędach, przychodniach i szpitalach. Nie wyrzucaj leku do kosza ani nie spuszczaj w toalecie, ponieważ może stanowić zagrożenie dla środowiska! Tekturowe opakowanie leku i ulotkę wyrzuć do niebieskiego pojemnika na odpady papierowe.

 


 

Pobierz PDF