MERIDOnews.

Merido News – 2/2023


Kiedy są planowane prace serwisowe systemów informatycznych Centrali NFZ?

Centrala NFZ informuje, że w związku z planowanymi pracami serwisowymi systemów informatycznych Centrali NFZ w sobotę 14 stycznia 2023 r. od godz. 00:00 do godz. 10:00 (rano) nastąpi przerwa techniczna sytemu autoryzacyjnego. W trakcie trwania prac niedostępne będą m.in.:

  • System eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców),
  • System DILO (Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego),
  • System Kolejki (Kolejki Centralne przeznaczona do prowadzenia list oczekujących na wybrane świadczenia),
  • System eZWM (e- zlecenie na wyroby medyczne).

Z powodu prowadzonych prac serwisowych, nie będzie możliwe sprawdzanie uprawnień pacjentów w systemie Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ). Przypominamy, że w takim przypadku, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pacjent może potwierdzić swoje uprawnienia jednym z dokumentów poświadczających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej lub złożyć stosowne oświadczenie. Niedostępna będzie autoryzacja centralna, co może skutkować brakiem możliwości zmiany hasła lub modyfikacji kont świadczeniodawców w portalach SZOI i Portalu Świadczeniodawcy. W związku z tym NFZ zwraca się z prośbą, aby użytkownicy portali, którym zbliża się termin zmiany hasła, zmienili je przed zaplanowana przerwą.


Czy pamiętacie o obowiązku przesyłania komunikatów braków do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego za pośrednictwem ZSMOPL?
.

Przypominamy, że zgodnie z ustawą o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2015 poz. 788) art. 95a od 1 stycznia 2017 w przypadku, gdy podmiot prowadzący aptekę, punkt apteczny nie może wykonać obowiązku zapewnienia dostępu do:

  1. Produktu leczniczego wydawanego na receptę,
  2. Środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego, o których mowa w wykazie określonym w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych,
    jest obowiązany w ciągu 24 godzin poinformować o tym za pośrednictwem Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi (ZSMOPL) właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, który ustala przyczyny braku tego dostępu.

W systemie aptecznym KS-AOW funkcja raportowania znajduje się w module APW63 Raporty ZSMOPL -> ZSMOPL -> Generowanie komunikatów braków.

Wybranie powyższej funkcji spowoduje wyświetlenie okna Zgłoszenia braków, w którym możemy przygotować nowe zgłoszenie. W tym celu należy wybrać przycisk [F2] Dodaj.

Następnie w wyświetlonym oknie Zgłoszenie braków – Nowe zgłoszenie za pomocą przycisku [F2] Dodaj, należy wskazać wybrany produkt leczniczy. Dostępne opcje:

  • z bazy BLOZ [Ctrl+F3],
  • z aptecznej bazy towarowej [Ctrl+F2],
  • z listy braków [Ctrl+F4] – możliwość tworzenia raportu braków do ZSMOPL z listy braków z hurtowni. Po wybraniu opcji wyświetlona zostanie lista braków z hurtowni z ostatnich 24 godzin (braki należy wcześniej pobrać w module APW12 Zamówienia)
  • Dodaj wszystkie pozycje z listy braków [Ctrl+F5] – możliwość wygenerowania komunikatu braków dla wszystkich pozycji braków z hurtowni (braki należy wcześniej pobrać w module APW12 Zamówienia).

Aby dodać daną pozycję do raportu dla ZSMOPL, należy ją podświetlić i kliknąć [ENT] Dodaj. Do użytkownika należy decyzja, który towar dodać do zgłoszenia braków. Wskazanie produktu, a następnie wybranie funkcji [F5] Zapisz i wyślij, spowoduje wysłanie raportu do serwisu ZSMOPL.


Jakie zmiany w programie KS-Apteka pojawiły się w ostatnich dniach?

.

Zmiany w module APW11 z dnia 2023.01.10 [2023.1.1.3]
• eZWM: Rozwiązano problem objawiający się wyświetleniem pustej listy towarów podczas realizacji zlecenia.
• eZWM: Rozwiązano problem powodujący nieprawidłowe wyliczanie refundacji dla kodów środków pomocniczych zdefiniowanych obecnie jako grupa środków. Dotyczy takich kodów jak P.123, P.135.

Zmiany w module APW21 z dnia 2023.01.10 [2023.1.1.3]
• Poprawiono mechanizm wczytywania umowy UMX. Poprawiono definicję dla kodu środka P.97.


Jaki obowiązek mają właściciele aptek ogólnodostępnych, zakładowych i punktów aptecznych do końca stycznia 2023 roku?

Przypominamy, że od 10 stycznia 2023 r. na Portalu Sprawozdawczym Głównego Urzędu Statystycznego jest dostępny formularz elektroniczny ZD-5 Sprawozdanie apteki i punktu aptecznego.

Obowiązkiem sprawozdawczym objęte są wszystkie apteki ogólnodostępne, zakładowe oraz punkty apteczne, które działały w dniu 31 grudnia 2022 r. Apteki szpitalne i dział farmacji szpitalnej nie mają obowiązku złożenia sprawozdania ZD-5. Celem badania jest zebranie danych o aptekach i punktach aptecznych, w tym informacji dotyczących rodzaju placówki, sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych przez Internet, dyżurów nocnych, przystosowania jednostki do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz o osobach pracujących, w tym farmaceutach i technikach farmaceutycznych. Sprawozdanie można wypełnić na Portalu Sprawozdawczym GUS po zalogowaniu się na stronie internetowej. Termin przekazania sprawozdania upływa w dniu 31 stycznia 2023 r. W celu wyjaśnienia jakichkolwiek wątpliwości dotyczących prawidłowego sporządzenia sprawozdania ZD-5 prosimy kontaktować się z pracownikami Urzędu Statystycznego w Krakowie. Lista osób do kontaktów dostępna jest tutaj.


Pobierz PDF